Chúc mừng bạn vì đã ở lại với chúng tôi đến phần 2 của chuỗi bài viết E-Commerce Email Marketing! Nếu bạn đã bỏ lỡ các phần trước, hãy theo dõi lại ở các đường dẫn dưới đây:
Bây giờ là thời điểm để bắt đầu tạo ra những emails, và cũng là nơi những điều thú vị bắt đầu.
Chúng tôi chia nhỏ phương pháp tiếp thị email thương mại điện tử thành ba giai đoạn:
Bây giờ, mỗi giai đoạn sẽ tương ứng các chiến dịch email và phương pháp kích hoạt khác nhau để đạt được mục tiêu của giai đoạn đó.
Ví dụ:
Bạn sẽ được nghe thêm về các chiến dịch này (và tất cả các chiến dịch tuyệt vời khác mà bạn có thể tạo) trong giây lát.
Đầu tiên, đây là một hình ảnh hữu ích liệt kê tất cả các chiến dịch email mà chúng ta sẽ cùng nhau tạo ra:
Điều tuyệt vời nhất là gì?
Với Taximail, bạn có thể thiết lập chúng một cách hoàn toàn tự động, và chúng sẽ tiếp tục mang đến doanh số cho bạn mãi mãi.
Bây giờ, không cần phải nói thêm, hãy bắt đầu với các chiến dịch thực tế!
Giai Đoạn 1 – Tạo Sự Chú Ý: Email chào mừng
Bạn có biết rằng 74,4% người tiêu dùng mong đợi một email chào mừng khi họ đăng ký vào danh sách gửi thư của một công ty?
Do kỳ vọng này, trung bình những người đăng ký nhận được email chào mừng cho mức độ tương tác cao hơn 33% so với những người đăng ký không nhận được email chào mừng.
Mức độ tương tác này dẫn đến số lần mở nhiều hơn bốn lần và số lần nhấp nhiều hơn năm lần so với quảng cáo bản tin hàng loạt tiêu chuẩn. Cuối cùng, điều này có nghĩa là các email chào mừng có nhiều hơn gấp 3 lần số giao dịch và doanh thu trên mỗi email so với các chương trình khuyến mãi thông thường.
1.1. Thiết lập
Email chào mừng có một số thành phần làm cho nó hiệu quả. Hãy xem xét từng cái riêng biệt.
Dòng tiêu đề
Dòng chủ đề yêu thích của chúng tôi là “Chào mừng bạn đến với gia đình (vui lòng đọc)”, tuy nhiên bạn có thể điều chỉnh dòng này thành các biến thể như “Chào mừng bạn đến với BRAND_NAME” và “Xin chào, (từ BRAND_NAME)”.
Điều quan trọng là để khách hàng nhận thức được đó là một email chào mừng khi học đọc sơ qua tiêu đề.
Câu chào
Trước khi bạn làm bất cứ điều gì khác, hãy chào họ. Chào mừng họ đến với gia đình. Bạn có thể làm điều này bằng cách nói “Chào mừng” hoặc “Xin chào”.
Tuyên bố về thương hiệu & USP (Unit selling proposition)
Sau khi bạn đã chào đón họ, đã đến lúc bắt đầu quá trình tuyên truyền thương hiệu. Không có cách hoàn hảo để làm điều này. Bạn có thể làm điều đó bằng cách liệt kê một vài gạch đầu dòng về điều khiến bạn trở nên đặc biệt hoặc bằng cách thêm một vài câu hoặc một đoạn văn bản sao chép về điều tương tự.
This is the place to explain…
Bạn sẽ thấy cách các công ty khác đang làm điều này trong các ví dụ bên dưới.
Khi bạn đã nói với họ điều gì khiến bạn khác biệt, bạn cần giải thích những gì họ mong đợi từ email của bạn.
Các chi tiết sẽ khác nhau giữa các công ty, nhưng mục tiêu là giống nhau: cho họ biết điều gì xảy ra tiếp theo để họ biết những gì mong đợi từ bạn.
Một số lượng đáng ngạc nhiên các công ty bỏ qua bước này. Họ đã làm việc chăm chỉ và nỗ lực để tạo ra một email chào mừng tuyệt đẹp, nhưng họ lại bỏ qua phần có lợi nhất – phiếu mua hàng.
Bất kể bạn có cung cấp bất cứ thứ gì để đổi lấy địa chỉ email của họ hay không, bạn nên gửi cho họ một lời đề nghị trong email chào mừng. Nếu bạn không muốn giảm giá cho họ, hãy cung cấp cho họ giao hàng miễn phí, một món quà miễn phí hoặc một số điểm.
Chỉ cần cung cấp cho họ một cái gì đó và đảm bảo rằng bạn truyền đạt nó rõ ràng trong email với văn bản lớn, in đậm và một nút nổi bật.
Cuối cùng, thêm liên kết đến hồ sơ xã hội của bạn ở cuối email – cho dù điều này có nghĩa là các biểu tượng xã hội được liên kết với hồ sơ của bạn trên mỗi nền tảng xã hội (Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Instagram, …) hay yêu cầu họ Like / Follow / Kết nối với bạn trên nền tảng đó.
Tuy nhiên, đây không phải là một tính năng chính trong email chào mừng của bạn và có lẽ tốt nhất nên để chuỗi nuôi dưỡng khách hàng tiềm năng làm điều đó (sẽ sớm có thêm thông tin về điều đó).
1.2. Các ví dụ về email chào mừng
Hãy nhìn xem điều gì đang xảy ra.
Đầu tiên, có chữ “Hi” lớn ở trên và bên trái. Thứ hai, nó xác nhận người đăng ký là người mới bằng cách nói, “Vì bạn là người mới ở đây, chúng tôi rất muốn…”. Đó là khi họ bắt đầu quá trình truyền bá thương hiệu.
Họ thậm chí đã đưa một số cá tính vào sự kết hợp bằng cách nói những điều như, “Dịch vụ khách hàng là tên đệm của chúng tôi.”
Đầu tiên, email được thiết kế để trông giống như một trang web (bạn có thể làm điều này dễ dàng với Taximail). Bạn đã có biểu trưng ở trên cùng, một thanh menu dẫn đến các danh mục cửa hàng chính và sau đó là nội dung của email.
Chúng ta sẽ cải thiện như thế nào?
Đây là Art.com với một email tuyệt vời.
Lưu ý tiêu đề trước “Giảm giá 20% cho toàn bộ đơn đặt hàng của bạn”? Điều đó sẽ xuất hiện bên cạnh dòng tiêu đề. Giống như ví dụ trước, họ tạo thành phần “chào mừng” của mặt trước và trung tâm email. Họ đã làm rất tốt để đưa ra khuyến khích “NHẬN GIẢM GIÁ 20% TOÀN BỘ ĐƠN HÀNG CỦA BẠN.”
Chúng ta sẽ cải thiện như thế nào?
Bonobos tạo ra những email tuyệt đẹp – và chúng rất hiệu quả.
Trong email chào mừng này từ Bonobos, họ đã chọn lược bỏ mọi thứ và giữ cho nó đơn giản. Bạn sẽ thấy cùng một thiết kế cơ bản – biểu trưng, menu với các danh mục, sau đó là nội dung.
Chúng ta sẽ cải thiện như thế nào?
Đây là một email tuyệt vời từ Fab. Nó đơn giản, rõ ràng và dễ hiểu. Nó nêu bật những lợi ích của Fab trong tiêu đề (giao hàng miễn phí, trả hàng miễn phí, đảm bảo). Thêm vào đó, họ đưa một chút nội dung về thương hiệu vào email.
Chúng ta sẽ cải thiện như thế nào?
Huckberry có email chào mừng của họ. Rõ ràng và bắt mắt với hình ảnh. Và nó giải thích mục đích của các email, cũng như thương hiệu. Sau khi đọc email này, bạn biết chính xác những gì mong đợi từ Huckberry (doanh số bán hàng vào thứ Ba và thứ Năm kéo dài bảy ngày) và điều gì khiến chúng trở nên đặc biệt.
Chúng ta sẽ cải thiện như thế nào?
J.Crew đang làm rất nhiều điều đúng đắn với email này. Chữ “HELLO THERE…” lớn ở trên cùng. Giải thích về nội dung của các email. Nhưng họ đang thiếu một số thứ…
Chúng ta sẽ cải thiện như thế nào?
Đây là một email gợi cảm từ Mack Weldon. Lưu ý cách tiêu đề “BẠN KHÔNG PHẢI ĐỌC NÀY” khiến bạn muốn đọc thêm. Sau đó, khi bạn tiếp tục đọc, sẽ có một số diễn đạt tinh tế về thương hiệu, với một chút cá tính được đưa vào.
Chúng ta sẽ cải thiện như thế nào?
Đến giờ, bạn có thể biết những gì tôi sẽ nói…
Ví dụ 8. Michaels
Hầu hết thời gian, tôi thích email từ Michaels, một cửa hàng đồ dùng nghệ thuật.
Đây là một email chắc chắn, với hầu hết các yếu tố chính của một email chào mừng tuyệt vời. Chúng tôi hoan nghênh. Một số bài giảng thương hiệu nhẹ. Thiết kế dễ đọc. Và tất nhiên, một đề nghị tuyệt vời đối với phía dưới.
Chúng ta sẽ cải thiện như thế nào?
Nếu bạn đã đọc đến đây, bạn có thể tự phê bình email này. Bạn có thể nói rằng đó là một email tốt. Rằng nó chào đón mọi người. Điều đó khiến họ trở thành một đề nghị. Thiết kế phù hợp với “email lý tưởng” của chúng tôi. Và bạn đã đúng. Làm tốt lắm, Tradesy.
Chúng ta sẽ cải thiện như thế nào?
When was the last time you received an email from your favorite brand that wasn’t trying to sell something?
If you’re like most people, it has probably been a while. Hell, maybe you’ve never received a nurture email.
While nurture emails come in all shapes and sizes, the quality that they all have in common is that their primary goal is not to sell something. Sure, they might link to products, and even “soft sell,” but they’re not the typical promotional emails most companies send.
This is a shame because nurture emails and campaigns work.
Nurture emails all share one quality: their goal is not to sell.
If you keep that in mind, you’ll be a good “nurturer.”
Think about it this way…
Your customers have other problems in their lives aside from the problems that your product solves. Most companies focus solely on selling their products. They don’t care about the other problems their customer has.
And herein lies the opportunity.
Since most companies (including your competitors) aren’t nurturing subscribers and leads, if your company does nurture leads, who do you think customers are going to choose when it comes to buying products to solve their problem?
Here are some specific ideas for your nurture emails:
One of the best things you can do with nurture emails is to continue your brand indoctrination process.
Ideally, all the following ideas should be designed to fit into and reinforce your brand.
I speak to a lot of online retailers and ecommerce companies who don’t believe that it’s possible to educate their prospects and customers. They’re selling kitchen knives, or soap, or automotive parts. They can only write so many emails about their products… and then what? They run out of ideas.
But you don’t have to run out of ideas.
For example, take kitchen knives. You could write emails about:
The trick is to think of all the related stories, ideas, and questions that people would find interesting.
Let’s try something else… something boring… like bathroom soap:
…you get the idea.
Did you notice how each of these ideas leads naturally into a pitch for a product?
If I write an email about the five best soaps for soft skin, I can link to five soaps on our store.
If I write about the knife that Jamie Oliver uses, I’ll make sure we link to it in the email.
Despite the opportunity for selling, it doesn’t feel like a pitch and, therefore, doesn’t leave people with a sour taste in their mouth.
Funny cat videos, songs you’re listening to around the office, the latest joke you heard… it’s all fair game for entertainment in nurture emails.
Of course, what you can share will depend on your brand, but keep in mind that providing entertainment is a great way to stand out from the hordes of boring companies out there.
One of my favorite types of nurture emails are stories.
You can tell stories about your business, where and how it got started, and what drives you today. You can also tell stories about your employees and your customers.
Customer stories are great; however, you need to be careful to avoid over-selling the testimonial or story.
Let’s put all of this together.
Here’s what a five-email nurture campaign might look:
Email 1 – Welcome to the family (please read)
Email 2 – Brand indoctrination Part 1 (100 word brand story, with open loop)
Email 3 – Brand indoctrination Part 2 (100 word brand story, with open loop)
Email 4 – Educational email
Email 5 – Cool video
This is in addition to promotional emails, which should be going out on a regular basis, too.
The best frequency of emails will vary by company. Provided you’re sending promotional emails one to two times a month, send the nurture campaign every seven days.
While Citrix isn’t an online retailer of physical goods, this is a good example of a nurture email.
In this email, Citrix is promoting a whitepaper — a free digital report on how to manage teams. Anyone who downloads this whitepaper and consumes it will be further sold on the benefits of Citrix.
While Citrix might not sell itself directly in the whitepaper, the whitepaper positions Citrix as an expert in the eyes of the reader.
How to improve it:
This email from Exposure, a photography company, is a great example of a nurture email.
Being a photography website, they’ve done well to incorporate beautiful imagery into the email. However, they’ve also maintained the mobile-compatibility, as well as the communication even if you get rid of the images.
How to improve it:
This is a decent lead nurture email from Fandango.
Instead of selling their movie tickets, they’re emailing about The Academy Awards. They’ve done well to use the blue button on the dark red background as this makes it stand out.
How to improve it:
What a wonderful email from FiftyThree!
The design is top-notch, with the important things featured front and center. The logo and menu are there, but they’re not overpowering the email.
What’s great about this email is that it sells the notebook, while also maintaining a “nurture-y” feel. It leads with a video, and instead of talking about the notebook, it leads with the inspiring “bring ideas to life.”
If I received this email, I would probably pause, scroll through it, and maybe even watch the video, just to see if I’d like to get one of these notebooks.
How to improve it:
This email from Harry’s is a great example of how simple nurture emails can be.
Harry’s sells face wash, a mostly boring product. Most people would throw up their hands and tell me that they have nothing to write about if they had to write about face wash.
But here is Harry’s, making it work.
I don’t wash my face with face wash. But if Harry’s showed me why washing my face was worth it, and how I could do better, then I might sign up and grab some.
This is something to keep in mind with your nurture emails. Use your copy to create situations and trigger the pain that leads someone to buy your product.
For example, if you’re selling face wash like Harry’s, send nurture emails that educate people on why face wash is essential to a healthy lifestyle, and why most face wash products are dangerous. That leads naturally into a pitch for Harry’s.
How to improve it:
I’m always impressed by Huckberry emails.
In this email, Andy, one of the co-founders of Huckberry, introduces one of their partners. But instead of doing it in a boring, drab, salesy way, he does it by telling a story about how he met the founders of the company. Facts tell and stories sell!
In this case, the subscriber is brought into the story in a way that he or she will identify with the brand being introduced.
How to improve it:
Michaels is back with another solid email.
In this email, they continue re-selling the subscriber on their emails, expand on some ideas from their welcome email, and provide links to the different areas of the website.
The headline at the top is a nice addition and gives me a way to evaluate the contents of this email fast — while I’m scanning through my inbox.
How to improve it:
This is the easy part.
You’ve welcomed your subscribers into your tribe. You’ve warmed them up with content, brand indoctrination and more. You’ve even made a few “soft offers” to people in the content of your emails.
Now it’s time to sell and sell hard.
The goal?
Get people to make their first purchase.
Creating promotions is relatively straightforward.
Pick an offer…
Create an email…
Send it out.
However, depending on the size of your database and operation, you may want to segment people.
For example, you could target people who have only visited specific categories on your website, thereby displaying their interest in a specific type of product.
Ideas for your offers:
Also, whenever you make some kind of special offer, include a reason for the offer. Don’t offer a discount for no reason. Instead, tell them it’s because you bought too many and now you need to clear space in your warehouse.
Your conversions will improve if you provide a reason for the special offer.
Finally, you can (and should) hit this on both automated and manual fronts.
Take the nurture sequence from the last section:
Email 1 – Welcome to the family (please read)
Email 2 – Brand indoctrination part 1 (100 word brand story, with open loop)
Email 3 – Brand indoctrination part 2 (100 word brand story, with open loop)
Email 4 – Educational email
Email 5 – Cool video
Each of these emails should have “soft offers” for products on your website, again, to encourage the first purchase.
And if you offered an incentive for the signup, your welcome email will contain the coupon code and a big, bright, shiny button for purchase.
The educational email should lead into a soft-sell. For example, tell the story of the origin of the kitchen knife, and finish the story by mentioning that you have the most modern and up-to-date kitchen knives, which retain the lessons of the past. Then add a link to purchase.
The cool video should relate to your products somehow — or it should be embedded on your website (on your blog) and be surrounded with links, images, and so on, that lead people to other sections of your website to make a purchase.
Next, add a timed promotion:
Email 6 – Limited time offer (ie. 48 hours)
Email 7 – Limited time offer (ie. 24 hours left)
Finally, depending on what email software you’re using, you can set up page triggers. So, if a subscriber who hasn’t purchased yet visits a specific category but doesn’t buy, you can send them a quick discount offer (or just a reminder) to grab something from that category.
For the most part, Apple does a great job with their email marketing (though I’ve seen a few blank emails from them due to too many images).
In this email, the image is eye-catching, and the targeting is relevant (it’s Valentine’s day soon). The button is easy to find.
How to improve it:
Here’s a great example of a text-based email, that sells, and comes with personality.
Bonobos nails it with this one. It stands out, precisely because it’s not what you’re expecting from a company like Bonobos. The CTA is clear. And everything is easy to read.
How to improve it:
Jet has come out of nowhere.
In this email, they lead with some personality and pop culture (do you know that song?) and make it dead obvious what they want you to do next. There’s plenty of whitespace. The text is easy to read. It’s easy to glance at this email and know if it matters to me or not.
How to improve it:
Julep, a company that sells beauty products and nail polish, nails (pun intended) this promotional email.
They’ve got the elements that matter. Menu. Clear text. Obvious button. And they’re not trying to be clever or cutesy with it.
How to improve it:
Here’s an email after my own heart — I got my stripes in the copywriting world, so text emails always make me smile.
In this email, Memebox promotes their Korean beauty products using more text than most companies would. They’re doing a lot right with this email. Simple, clear offer. Big button. Supporting copy.
How to improve it:
Twist. Epic product. Epic emails. What is it, you ask? Simply the coolest thing ever. LED light bulbs that double as speakers, so you can “play music in every room of your house.”
See that headline at the top? That’s a great example of a simple, straightforward headline. It’s not trying to be cutesy or clever. It tells you exactly what you get from Twist: the ability to “play all of your music in every room of the house.”
What else is this email right?
It contains a nice promotion ($50 off a speaker three-pack — normally $149). It includes supporting copy (“A speaker system without the pesky wires”) and brand indoctrination (“Our bulbs are rated to last over 35,000 hours”).
How to improve it:
We’ve reached the end… Part 3!